Vad är Crossfit?

CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser. Teknik och styrka skolas in med hög kvalitet. Ökad arbetskapacitet tränas med hög intensitet.

Syftet är att utveckla en bred och allsidig funktion inom ett brett område av tider, rörelser, belastningar och intensitet.

Människans värld är full av rörelser. Vi utför rörelser som att gå, stå, lyfta, trycka, dra, klättra, kasta och springa helt naturligt. Vi har gjort detta sedan urminnes tider. De är en del av vår design.

Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i CrossFit-träningspass.

CrossFit hämtar sin inspiration från vitt skilda områden som gymnastik, konditionsidrott, tyngdlyftning, och styrkelyft. Detta är en av anledningarna till att träningsmetoden resulterar i en otroligt komplett och allsidig fysik.

Alla övningar kan anpassas efter individens förmåga genom mindre vikt, reps, varv eller justering av rörelsen i sig.

Variationen av övningar är central. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, cykel m.m. Allsidighet är nyckelordet.

”Our specialty is not specializing. Combat, survival, many sports, and life reward this kind of fitness and, on average, punish the specialist.
- Coach Greg Glassman, Founder of CrossFit

En central del av CrossFit är att övningarna ofta utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas! Viktigt i detta sammanhang är seriös coaching som möjliggör bibehållen säkerhet och korrekt teknik.

Den intensiva delen av ett pass är sällan längre än 30min, ofta kortare. Passet i sin helhet består också av uppvärmning, teknik, styrka och rörlighet. Alltsammans är programmerat för att inrymmas på en timma.

Storleken på gruppassen (max 16 st) skapar en närhet mellan coachen och gruppdeltagarna som möjliggör bra feedback och pepp under hela passet. Du får den individuella coachingen som en personlig tränare erbjuder samtidigt som du får energin från övriga deltagare som ett vanligt gruppass erbjuder. Den kombinationen gör att träningen blir ännu roligare och ännu effektivare.

Spelar ingen roll om du är ung eller gammal, stor eller liten, vältränad eller otränad. Funktionell träning är nåt som vi ALLA kan utföra och ha nytta av. CrossFit ger fantastiska resultat och är byggstenarna för Din framtida hälsa.
CrossFit – Fitness i världsklass med 100 ord

Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.

 

Historien bakom CrossFit

Greg Glassman, tidigare elitgymnast, grundade CrossFit under 80-talet. Greg fick snabbt många anhängare som märkte att träningen var extremt effektiv och motiverande. Speciellt polisen, militären och brandförsvaret fick upp ögonen för detta intensiva träningsupplägg. 1995 blev Greg Glassman ansvarig för fysträningen hos polisen i Santa Cruz, Kalifornien. Samma år öppnade han det första CrossFit-gymmet i samma stad.

2001 lanserades www.crossfit.com och det var genom denna websida som CrossFit verkligen började sprida sig. Varje dag postades en ny workout så att folk kunde träna på egen hand. Än idag publiceras varje dag en WOD (workout of the day) som är helt gratis tillsammans med videor på flera 100 övningar, artiklar och workouts. 2005 fanns det 18 CrossFit-gym. Idag finns det ca 15 000 runt om i världen och CrossFit är en av de snabbast växande träningsformerna.

2007 började amerikanska marinen implementera CrossFit i sin fysträning. Genom snabba resultat av den högintensiva funktionella träningen har Navy Seals sedan dess haft ett tätt samarbete medCrossFit HQ.

2007 arrangerades också det första årliga CrossFit Games (inofficiellt VM). Tävlingsformen spred sig även till Sverige där den första SM-tävlingen avhölls 2009.